blog o książkach
Blog > Komentarze do wpisu
BLOG -Jaki powinien być blog idealny – blog profesjonalny

Ta dam! Proszę – krótki poradnik idealnego blogera he he. I na wstępie kilka uwag;

1. Zgubiłam przypis i nie mogę znaleźć źródła. Sama tego nie wymyśliłam, to pewne.

2. Sugeruję nie sugerować się za bardzo tym co tam niżej napisałam – choć jest kilka rzeczy, co do których się zgadzam.

3. Po przeczytaniu tego stwierdzam, że mój blog nie jest ani idealny, ani profesjonalny;)

 

 

Strona techniczna

      Tekst sformatowany pod kątem łatwego „skanowania” wzrokiem. Tekst blogu powinien być sformatowany tak, by był przejrzysty i łatwy do czytania. Zastosowane powinny być w nim odpowiednie słowa kluczowe, najlepiej w oddającym treść postu nagłówku. Tak często jak to możliwe użyte powinny być w nim także punktory, numerowania i podtytuły. Taki układ treści sprawia, że będzie ona łatwa do skanowania wzrokiem w celu znalezienia najważniejszych informacji. Unikać należy długich bloków tekstu, bloger powinien starać się dzielić tekst na możliwie krótkie paragrafy i zdania.

[ja to bym chciała, żeby ludzie czytali to, co napisałam, a nie skanowali wzrokiem… może powinnam na dole zamieścić test z czytania ze zrozumieniem?]

     Interakcja z czytelnikami. Jedną z największych zalet dobrego blogu jest umożliwienie czytelnikom kontaktu z innymi użytkownikami, a także z właścicielem blogu. Gdy czytelnik umieści pod danym postem komentarz wymagający od autora odpowiedzi, ten zawsze powinien jej udzielić. Jeśli użytkownicy nie zobaczą, że blog żyje własnym życiem, w którym oni mogą brać czynny udział, opuszczą go i prawdopodobnie już nigdy nie powrócą.

      Dbanie o użyteczną treść. Kiedy autor pisze post, zawsze powinien starać się uwzględnić w nim informacje użyteczne dla twoich czytelników. To najważniejszy powód, dla którego będą oni wracać na blog. Dobrej jakości informacje sprawią, że osoby zainteresowane tematyką blogu wrócą, żeby dowiedzieć się więcej. Gdy czytelnicy umieszczą na blogu komentarze, przyglądanie się ich dyskusji da doskonały wgląd w obszar ich zainteresowań. Dzięki takiej wiedzy autor może dostosować tematy kolejnych postów do potrzeb użytkowników. Jeśli czytelnicy będą mieć pytania, należy odpowiedzieć na nie, starać się pomóc im w rozwiązaniu ich problemów.

[hmmm… no nie wiem…]

Strona artystyczna

     Podstawową cechą charakteryzującą dobry blog jest widoczna osobowość autora wpisów. Nieciekawe, bezosobowe wpisy nie będą wywoływały żadnego odzewu u komentatorów. Raczej mało komu będzie się chciało je czytać. Szczególnie często widać to np. na blogach firmowych, gdzie wpisy przypominają raczej oficjalne komunikaty PRowe. Nikt nie jest zainteresowany takimi treściami na blogu. Osobowość blogera widoczna jest również w dyskusjach w komentarzach zamieszczanych pod wpisami. Inaczej, niż w mediach tradycyjnych, autor wpisów wchodzi w dyskusję ze swoimi czytelnikami, odpowiadając na komentarze i ustosunkowując się do nich w kolejnych notkach. To wymaga od blogera chęci wchodzenia w takie rozmowy, a także umiejętności odpowiadania na krytykę.

      Równie ważna jest także pasja i zaangażowanie. Blog profesjonalny stanowi miejsce, w którym pasjonat, zajmujący się konkretną tematyką, publikuje swoje artykuły i dzieli się z innymi zdobytą przez siebie wiedzą. Bloger, który pisze odpowiednio długi czas, zamieszczając ciekawe i wiarygodne informacje dotyczące wybranych przez siebie zagadnień, może stać się autorytetem w danej dziedzinie. Blogi profesjonalne często dotyczą tego, czym zajmuje się bloger w życiu zawodowym. Są więc blogi poświęcone nowoczesnym działaniom Public Relations, prowadzone przez specjalistów w tym temacie czy blogi dotyczące koszykówki, które piszą wieloletni fani tego sportu. Fakt, że blogowanie jest pasją (połączoną czasem z pracą), sprawia, że publikowane wiadomości są znacznie bardziej szczegółowe i pogłębione o analizy, niż wiadomości, które można znaleźć w innych mediach.

      Wiedza umieszczana na blogu profesjonalnym żyje bardzo długo. Jeśli wpisy są wartościowe, internauci będą do nich sięgać, bez względu na datę ich publikacji. Co więcej, chętnie pomoże im w tym wyszukiwarka Google, która nierzadko potrafi wpisy z blogów zindeksować znacznie wyżej niż wiadomości portalowe. Blog profesjonalny, tworzony przez eksperta w danym temacie, stanowi nieocenione źródło wiedzy. Staje się on pewnego rodzaju kompendium, poprzez udostępnianie w jednym miejscu wartościowych merytorycznie artykułów oraz publikowanie bieżących nowości i podawanie linków do interesujących publikacji w innych serwisach. Bez faktycznego zaangażowania blogera, a także zachowania jego całkowitej niezależności, trudno mówić o wiarygodności blogu.

      Kwestia zaufania do treści publikowanych na blogach jest szczególnie istotna w kontekście zamieszczanych na nich reklam czy artykułów sponsorowanych. Czytelnicy blogu powinni być informowani, jeśli produkty czy serwisy polecane na blogu profesjonalnym, stanowią treści reklamowe. W przypadku, gdy reklama jest odpowiednio dobrana kontekstowo, może ona stanowić ciekawe uzupełnienie materiałów zamieszczanych przez blogera i faktycznie zainteresować jego czytelników.

      Odrębny aspekt autoprezentacyjny stanowi szata graficzna blogów, którą blog powinien się wyróżniać. Niestety, wysmakowana estetyka skryptu wymaga ponadprzeciętnych umiejętności programistycznych i najczęściej stanowi wizytówkę wąskiego grona profesjonalistów (programistów, webdesignerów i grafików komputerowych) natomiast typowy bloger zdany jest zwykle na dostępne w serwisach gotowe szablony, które nie zawsze w pełni odpowiadają jego osobowości oraz klimatowi prowadzonych zapisków. Ze względu na większą łatwość techniczną i szeroką ofertę stosownych w serwisach skryptów (np. http://www.fotolog.pl/, http://eblog.pl/, http://www.photoblog.pl/) dość powszechną forma prezentacji własnej wrażliwości plastycznej stały sie fotoblogi. W chwili obecnej fotoblogi przekształcają sie w galerie fotograficzne stanowiące port folio autorów, którzy zwykle podpisują swoje fotografie nie pseudonimem, a imieniem i nazwiskiem.

 

Jak widać, strasznie głupie to nie jest, ale blog jest sprawą indywidualną i sposób jego prowadzenia zależy od autora. Albo z innej strony - powinnam skonkretyzować, co to jest blog profesjonalny. To zaczerpnięte było z jakiegoś artykułu i jest ciekawostką - skoro według autora (wydaje mi się, że pani Milonas... ale głowy nie dam) są blogi profesjonalne to i nieprofesjonalne, czyli jakie? Dostrzegam po czasie, że zaniedbałam temat:(

poniedziałek, 26 listopada 2012, polonisty
Tagi: blog

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2012/11/27 07:00:34
Cóż, wskazówki bardzo ciekawe, na pewno warte przemyślenia. Czasem trudno się do nich stosować, ale na pewno trzeba je znać:) Dzięki więc za ten wpis:)
-
2012/11/27 09:51:31
Ale zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że znajdzie się ktoś, komu nie dogodzisz. Ileż to ja się naczytałam tych, przepraszam za wyrażenie, durnych dyskusji blogowych, które tylko stresują, szczególnie tych młodych stażem blogerów. Nawet w tym tygodniu trafiłam na dyskusję odnośnie do udzielania rad "młodym" blogerom przez "starych" blogerów. No błagam, co za idiotyzm! A gdzie swoboda? Gdzie wolna wola i przyjemność? Że komuś się tak chce myśleć i średnio raz w miesiącu inicjować tego typu dyskusje??? Śmieszy mnie to i jak je czytam, to mam niezły ubaw. Nigdy, ale to nigdy nie będę się stosować do jakichkolwiek instrukcji blogowania. Oczywiście, co innego jeżeli pisze się pracę na ten temat, tak jak w Twoim przypadku. Tutaj koniecznością jest podeprzeć się opiniami znawców. Ale teoria to jedno, a praktyka to drugie i jedno z drugim wcale nie musi się łączyć :-)
-
2012/11/27 10:51:42
Dla mnie Twój blog jest idealny i profesjonalny i uwielbiam Twoje poczucie humoru :-). Rady z tekstu całkiem sensowne, ale wiadomo że trzeba iść swoją drogą.
Też bym wolała, żeby czytelnicy moje teksty czytali, a nie skanowali ;-).
-
2012/11/27 17:56:16
avo_lusion
rady niektóre niezłe, ale jakby się stosować, to wszystkie blogi byłyby podobne! a my nie chcemy podobać się wszystkim! tylko tym co lubią to co my! ;P
-
2012/11/27 18:00:38
krainaczytania
gdzie Ty trafiasz na te dyskusje? swego czasu chciałabym na nie trafiać:(
te rady starych dla młodych uważam za intrygującą ciekawostkę, bo na prawdę, w ludzkiej świadomości, blog to rodzaj pamiętnika - jak więc radzić komuś, jak pisać pamiętnik??? "starzy" już wiedzą co to blog. ale "młodzi"...??? zaskakujące:)
-
2012/11/27 18:03:01
felicja79
dzięki:* ja Twój blog także zawsze odwiedzam z przyjemnością! a to skanowanie to masakra! co by na to powiedzieli autorzy np. blogów poetyckich?!
-
2012/11/27 19:33:09
Kochana, tu nie chodzi o pamiętniki, ale o naszą blogosferę książkową! Są to dyskusje typu: "Jak pisać recenzję?" Publicznie nie podam Ci linka, ale na maila wysłać mogę, jeśli chcesz ;-)
-
2012/11/27 20:03:09
krainaczytania
ślij! bardzo mnie to intryguje! we mnie siedzi ukryty językoznawca z inklinacją do badania gatunków... rady jak pisać recenzje... jak w szkole... super:>
stat4u